Valentýn v Japonsku aneb potěš svého šéfa!

Vezmeme-li v potaz, že v Japonsku je práce pro firmu považována za význačnou část života a také to, že Japonci si po svém rádi přebírají západní zvyklosti, nepřekvapí nás, do jaké podoby se Valentýnský den vyvinul. 

Čokoláda pro partnera

Svátek svatého Valentýna se v Japonsku slaví ve stejnou dobu jako u nás, tedy 14. února. Podobně je zvykem, že vhodným darem je čokoláda. Zásadní rozdíl ale spočívá v tom, že se dělí na 2 typy. První se nazývá honmei choco (本命チョコ). Jedná se o obdobu, kterou známe, obdarování milované osoby čokoládou. Rozdíl je ale v tom, že dárky dávají jen ženy mužům. A ještě je třeba uvést, že by se mělo jednat o klasickou tmavou čokoládu (nikoliv bílou), ale k tomu se dostaneme později.

Důležité je vybrat hezky zabalený balíček čokolády.
Důležité je vybrat hezky zabalený balíček čokolády.

Čokoláda pro šéfa

Druhým a tím neobvyklejším typem je tzv.  giri-choco (義理チョコ). Jedná se o čokoládu, kterou zaměstnankyně věnují svým mužským nadřízeným či spolupracovníkům. Jedná se prakticky o povinnost, kterou je třeba splnit.

Pokud jste žena pracující v japonské firmě, klidně můžete vyzkoušet obdarování svého japonského nadřízeného. Nemusíte se obávat, že by si to spojoval s nějakým romantickým náznakem. Horší to ale bude vysvětlit českým kolegům. 🙂

Pro nadřízeného či spolupracovníky se obvykle vybírá levnější čokoláda, nežli ta pro partnera.
Pro nadřízeného či spolupracovníky se obvykle vybírá levnější čokoláda, nežli ta pro partnera.

Bílý den

Vezmeme-li v potaz, že pracující ženy v tento den rozdají hned několik balíčků čokolád a muži nic, mohlo by se to zdát neférové. Vše se vyrovná v tzv. bílý den  (ホワイトデー Howaito Dé). Ten připadá na 14.3. O měsíc později tedy dámy dostanou od těch, které na Valentýna obdarovaly, zpět čokoládu. Jak už ale název napovídá, jedná se o bílou verzi této pochoutky. Potěšujícím faktem může být to, že v mnoha případech obdrží dobrotu v hodnotě 2x až 3x vyšší, než byl původní dar.

Historicky začala propagace oslav dne svatého Valentýna v Japonsku v roce 1936. Masivní reklamní kampaně následovaly v  50. a 60. letech. V 80. letech byl zaveden bílý den a s ním se zvýšila i poptávka po bílé čokoládě. Výsledkem je to, že polovina ročního obratu specialistů na prodej čokolád pochází právě z únorových a březnových prodejů.