Proč se Japonci dožívají vysokého věku?

Podíváte-li se na seznamy států řazených podle průměru délky života obyvatel, Japonsko bude žebříčkům kralovat. Pobývat často u moře a jíst čerstvé mořské řasy sice z geografického hlediska nemůžeme, ale inspiraci lze najít u jiných bodů z japonského životního stylu.

Průměrná délka života v Japonsku a v Česku

Světová zdravotnická organizace (WHO) umístila Japonsko na 1. příčku v rámci zemí, kde lidé dosahují nejvyššího průměrného věku. V případě Japonců je průměr 84 let (80 let u Japonců, 87 let u Japonek). Pro srovnání uvádím, že Česko bylo na 38. příčce s průměrnou očekávanou délkou života 78 let (75 let u mužů, 81 let u žen).

Podobné žebříčky vypracovávají i další organizace, ale Japonsko se vždy drží ve špici. V čem spočívá tajemství Japonců? Samozřejmě se jedná o mix mnoha faktorů, který v našich zeměpisných podmínkách nedokážeme plně napodobit. I tak se ale můžeme inspirovat a zauvažovat o změně některých návyků.

Více rýže, zeleniny i čaje

V souvislosti s japonskou dlouhověkostí je zmiňován pestrý a lehký jídelníček obsahující velké množství zeleniny. Japonci navíc svá jídla připravují různými způsoby, můžete po jejich vzoru příště připravit zeleninovou směs na páře nebo sáhnout po oblíbených japonských houbách, které se prodávají i v Česku (shimeji, enoki, shiitake, maitake).

Dobré je také přehodnotit jídla, která konzumujete během dne a nahradit koláče k snídani či sušenky ke svačině po vzoru japonských strávníků – viz japonská snídaně, natto a onigiri.

Dalším faktorem je pití zeleného čaje. Zkuste příště nahradit šálek kávy japonským zeleným čajem. Nemusíte se hned pouštět do matchi, která je složitější na přípravu, začátečníkům doporučuji senču (sencha). Pokročilejší mohou vyzkoušet můj oblíbený čaj genmaicha.

Odlišný životní styl Japonců

Zmiňován je i celkově odlišný životní styl. Japonci jsou zvyklí jíst menší porce, každodenně cestují do práce spíše vlaky, metrem či na kole, nežli autem. Vzhledem k malým bytům řada z nich tráví hodně času venku i během volného času. Zajímavé je i ranní cvičení podle rádia. Podle tzv. radžio taiso (rajio taiso) cvičí mnozí Japonci ráno v zaměstnání či doma.

Pozitivní roli by měl sehrávat i důraz kladený na hygienu a wellness. Obyvatelé Japonska s oblibou navštěvují horské termální prameny (onsen) a ve městech jsou populární i veřejné lázně.

Věcí k inspiraci je tedy poměrně hodně. Ať už zkusíte zařadit do jídelníčku natto a nebo se rozhodnete pro ranní cvičení, doufám, že se bude jednat o pozitivní změnu ve Vašem životě. 🙂