Festival Animánie – Animace s japonským dřevořezem

Animánie o.s., z.s. je neziskovou organizací, která pořádá celoroční aktivity. Součástí tohoto projektu je jednou ročně Festival Animánie (letos 10. ročník) s mezinárodní soutěžní přehlídkou animované tvorby autorů do 26 let – letošním tématem bylo Japonsko a komiks. Udála se tak řada akcí, která zaujala nejen plzeňské milovníky japonské kultury.

Japonská Animánie 2015

Tradiční západočeská umělecká událost Animánie dostala letos japonský nádech. Zájemci mohli navštívit pětidenní dílnu kresby mangy, kterou zaštiťoval Japonec Ikuo Matsuda. Součástí festivalových dnů bylo i promítání klasik anime v Moving Station (například Princezna Mononoke). Ve večerních hodinách se pak v plzeňském Anděl Music Baru konala akce pro dospělé s všeříkajícím názvem  Animé s hvězdičkou.

Kreativní část festivalu se odehrávala i v prostorách plzeňského depa.
Kreativní část festivalu se odehrávala i v prostorách plzeňského depa.

Všem zájemcům bez ohledu na věk byl v rámci festivalu otevřen i workshop animace s japonským dřevořezem, na který se zaměřím v další části článku.

Stop motion technika

Dílna byla zaměřena na techniku známou pod termínem stop motion. Při této metodě jde prakticky o to, že fyzické objekty postupně posunujete na nehybném reálném pozadí. Jednotlivé posuny zaznamenáváte na kameru a při přehrání jednotlivých momentů divák získává pocit, že se obraz hýbe.

Tuto metodu používal například slavný český režisér Karel Zeman či plzeňský výtvarník Jiří Trnka. Techniku ale využívají někteří tvůrci i dnes. Animované snímky  Wallace a Gromit: Prokletí Králíkodlaka, Slepičí úlet či seriál Ovečka Shaun budiž příkladem.

Japonský dřevořez

Samotný workshop animace s japonskou tématikou se konal 17. listopadu 2015. Lektorka dílny, Zuzana Horáková, měla pro účastníky dílny připravených hned několik druhů dřevořezových pozadí, která sloužila jako základ pro další animační práci.

Japonské dřevořezové panorama s připravenou papírovou panenkou.
Japonské dřevořezové panorama s připravenou papírovou panenkou.

Klíčovou byla i práce s technikou tak, aby docházelo k zaznamenání jednotlivých pohybů japonských papírových postaviček. Účastníci měli celých 5 hodin na to, aby si tento druh animace osvojili a pokusili se vytvořit vlastní krátké animované video.

Účastníci měli k dispozici kromě dřevořezu i fotoaparát a laptop, na němž mohli sledovat výsledky své práce.
Účastníci měli k dispozici kromě dřevořezu i fotoaparát a laptop, na němž mohli sledovat výsledky své práce.

Organizátoři dílny připravili i promítací koutek, kde mohli zájemci pozorovat anime a sbírat inspiraci pro svou tvorbu, případně relaxovat v průběhu dílny. To ocenili obzvláště dětští účastníci.

Anime koutek.
Anime koutek.

Vzhledem k tomu, že stop motion animační technika není až tak moc náročná na vybavení, věřím, že někteří účastníci se jí nyní po osvojení základů budou věnovat i v domácích podmínkách. Pokud zaujala i Vás a měli byste zájem o kurz či bližší informace, můžete kontaktovat projektovou manažerku workshopů, Karolinu Kálaziovou.