Ceny ovoce v Japonsku? Nečekaně vysoké

Jakmile projdete několik obchodů v Japonsku a začnete přepočítávat japonské jeny na české koruny, nejspíš budete stejně jako já zaskočeni vysokými cenami ovoce. Proč tomu tak je? Souvisí to se zemědělskou půdou v Japonsku, důrazem na estetiku Japonců a také japonskou kulturou darování.

1 jablko za 100-200 korun

Když jsem v Japonsku šla nakupovat mimo diskontní prodejny, do supermarketu Foodium, hned mě zaujaly malé melouny, které stály 3980 jenů, tedy cca 900 korun. O regál níže byla umístěna pro změnu jablka, cena za 1 kus se pohybovala mezi 400 a 800 jeny (100-200 korun). První důvod, proč je ovoce v japonských obchodech dražší, než u nás, se nabízí na první pohled. Japonci si dávají na prezentaci zboží záležet, a tak je každé jablko či pomeranč jednotlivě balené. V případě dražších kousků (jako melouny), pak nechybí ani dárkové balení.

Ovoce v japonském supermarketu Foodium.
Ovoce v japonském supermarketu Foodium.

Nákladné pěstování ovoce v Japonsku

Začala jsem pátrat po dalších důvodech a objevila jsem jich hned několik. Říká se, že zemědělská půda v Japonsku je vhodnější pro pěstování zeleniny, nežli ovoce. Z tohoto důvodu jsou plody z lokální produkce dražší a další část se musí letecky či lodní dopravou dovážet.

Důraz na perfektní kousky ovoce

Dalším faktorem je i to, že Japonci milují výjimečné věci. Stejně jako jen v Japonsku najdete neuvěřitelné množství různých druhů tyčinek Kit Kat, tak i na trhu s ovocem najdete jedinečné zboží. Jedná se například o melouny pečlivě pěstované ve formách, tak aby byly, namísto standardního kulatého tvaru, obdélníkové či připomínaly srdíčko.

Drahé ovoce jako dárek

Významnou roli sehrává také fakt, že drahé ovoce je v Japonsku vhodným darem v mnoha případech. Ovocný dárkový koš potěší svatebčany, oslavence i obchodní partnery. Tradičně se nosí i příbuzným a známým, kteří jsou hospitalizováni.

Pokud Vás dokonale vypadající a krásně zabalené ovoce zaujalo, vydejte se do slavného obchodu Sembikiya v Tokiu. Prodejna se specializuje na tento typ luxusního zboží. Založena byla v roce 1834 a brzy se začala od okolních prodejců diskontního ovoce odlišovat. Zaměření se na perfektní kousky ovoce bylo správnou cestou, a tak se dnes jedná o vyhledávání místo Japonci i turisty. V nabídce najdete například slavný čtvercový meloun (21 000 yenů – cca 5000 korun), ale i exkluzivní kousky jahod či třešní. K dispozici jsou už i dárkové koše a boxy obsahující vybraný mix ovoce. Obchod jistě stojí za návštěvu. 🙂